J.K Rowling- Harry Potter and the Philosophers stone

Een tijdje terug ontdekte ik de site van  BookDepository  en kocht daar heel voordelig Engelstalige boeken. Ik vind dat een boek het best tot haar recht komt in de originele taal en mits ik deze ook daadwerkelijk kan lezen ga ik daar voor.

Harry potter and the philosophers stone  staat stiekem al jaren op mijn lijstje en toch kwam ik er nooit aan toe om het eerste deel van de Harry Potter serie aan te schaffen.
Ik ging voor een paperback versie en ik vind de cover echt prachtig.





Harry potter gaat over een jonge tovenaar die als baby zijn ouders is verloren door een monsterlijk persoon genaamd Voldermort ( die hem ook probeerde te vermoorden!) Echter vertellen zijn verschrikkelijke oom en tante die voor hem ''zorgen'' dat zijn ouders zijn omgekomen in een auto ongeluk. Hij wordt vaak opgesloten in een klein keldertje onder de trap en dat is ook waar hij moet slapen. Ze mishandelen hem verder niet,maar stellen hem wel heel erg achter en er zal nooit een aardig woord uitkomen. Hij mag helemaal niks, behalve vaak naar de kapper gaan want zijn warrige zwarte haar lijkt elke keer wel weer terug te groeien. Niet wetende dat hij een van de sterkste tovenaars ooit zal worden ondergaat hij alle pesterijen van zijn neef Dudley en de sneren van zijn oom en tante. 





Vlak voor zijn elfde verjaardag krijgt hij echter te horen dat hij een tovenaar is en dat zijn ouders een naam hebben gemaakt in de tover wereld en dat hij naar Hogwarts mag, een toverschool.
Vanaf dat moment gaat er een magische wereld voor hem open. Hij ontmoet Hagrid, een grote zachtaardige reus met een sterk brits accent, de betweterige Hermione die later een van zijn beste vrienden blijkt, en Ron een sullige jongen die achteraf veel meer moed blijkt te bezitten dan je zou denken als je hem zou ontmoeten. In dit boek draait het allemaal om een magische steen, welke Voldemort probeert te stelen, met gevaar voor eigen leven gaan Harry,Hermoine & Ron de strijd aan....






Deze samenvatting doet het boek geen eer aan want het boek is zo ontzettend gedetailleerd en mooi geschreven.
Je hebt namelijk ook nog Malfoy een pest kop, en Neville een bange jongen die leert voor zichzelf op te komen en altijd voor Harry en zijn vrienden klaar staat. En de verschillende Hogwarts groepen, Griffindor,Slytherin,Hufflepuf & Ravenclaw.  Ik kan me haast niet voorstellen dat dit verhaal door zoveel boek publicenten is afgewezen. Je wordt meegenomen door het verhaal en leest het bijna in 1 zucht uit. Natuurlijk kende ik de films wel maar het boek is zoveel mooier. De moed van Neville wordt meer benadrukt, Hermoine laat zien dat ze meer is dan een irritante betweter en dat ze alles over heeft voor gerechtigheid ook al komt ze daardoor ook in de problemen. Ik ben blij dat ik dit boek eindelijk heb gelezen na al die jaren.  Boek 2 en 3 zijn al onderweg. Rond de kerst kan ik deze ook gaan lezen. 


Wat vind jij van de verhalen van Harry Potter?

Reacties

Een reactie posten